اطلاعات

محصولات جدید

آموزش ساخت دوچرخه ثابت در خانه

 لوازم مورد نیاز: 

3 قطعه 18 اینچی (45 سانتی متر) از لوله پی وی سی (PVC) با قطر 3 اینچ
8 فوت (حدود 250 سانتی متر) کمربند، تیمه یا طناب و..
فولاد رولی سه قطعه 21 اینچی (53 سانتی متر)
چوب و موارد مشابه برای ساخت قالب دستگاه
6 عدد بلبرینگ
مقداری پیچ
تخته سه لا


ابعاد ساخت

انتخاب عرض مناسب برای غلتک به مهارت شما در حفظ تعادل بستگی دارد. در این نمونه اندازه عرض 18 اینچی برای غلتک را ساخته ایم.
فاصله بین تایر ها هم معمولا در دوچرخه های بزرگ یکسان است اما باز هم می توانید آن را نسبت به اندازه دقیق دوچرخه خود بسازید.
تایر عقب تقریبا نیمه بین دو غلتک عقب متمرکز شده و باید به صورتی باشد که تایر، بین و روی دو غلطک سوار باشد. مقدار پیشنهادی 27 سانت یا 11 اینچ بین دو غلطک است.
مرکز چرخ جلو باید کمی در پشت مرکز غلتک جلو باشد. به طور مثال اگر دوچرخه شما فاصله بین دو محورش 51٫5 اینچ است، مقدار 53٫5 را برای طراحی انتخاب کنید.


ساخت غلتک

در این پروژه از لوله PVC برای ساخت غلتک استفاده می شود. اما می توانید از وسایل مشابه نیز استفاده کنید. این لوله ها روی بلبرینگ سوار شده و با ایجاد اصطکاک توسط چرخ ها، شروع به چرخیدن می کنند. حلقه هایی نیز ببرید و روی لوله قرار دهید تا محدوده حرکت تسمه را محدود سازد.


نصب بلبرینگ‌ها

تخته سه لا را به اندازه داخل لوله‌ها ببرید و مرکزشان به اندازه مغزی بلبرینگ سوراخ کنید. بلبرینگ ها را به کمک پیچ کردن قاب بلبرینگ روی چوب محکم کنید.

میله‌های فلزی را نیز داخل بلبرینگ ها قرار داده تا دو سر آن از طرفین خاج شود.

اکنون این قطعات را درون لوله قرار داده و اطراف آن را به صورت محکم روی لوله پیچ کنید. با توجه به فشاری که روی این قطعات هست، باید از محکم بودن اتصال مطمئن باشید.

 

ساخت قاب دستگاه

شما احتیاج به دو قطعه بلند دارید تا محور ها را با فاصله مناسب از زمین و به اندازه محور های دوچرخه نگه دارد. در زیر فریم محل عبور تسمه ها را نیز مد نظر داشته باشید.

می توانید با استفاده از چوب این قالب را بسازید. سپس محل اتصال غلطک ها را هم تعیین کنید و مطابق تصویر اقدام به نصب آن ها کنید. میله های داخل بلبرینگ را به وسیله ضامن روی چوب مهار کنید تا ثابت شود و لوله راحت بچرخد.

 

ایجاد تسمه

غلتک های عقب به وسیله نیروی پدال زدن شما می چرخند و برای چرخش غلتک جلو نیاز به اتصال غلتک های عقب به جلو دارید. ابزار های متنوعی مانند طناب، تسمه و.. می توانند برای این منظور استفاده شوند فقط باید از مواردی استفاده کرد تا بتواند اندازه آن را به درستی تنظیم کرد و روی غلتک سر نخورند. پس از انتخاب فاصله، دو سر تسمه را مقداری کوتاه تر بهم متصل کنید تا اندازه آن کوچک شود و اصطکاک کافی را به وجود آورد.


مونتاژ

تسمه را در بین غلتک ها قرار دهید. قطعات بریده شده از لوله را هم برای مهار تسمه در محدوده مناسب بچسبانید.

در مرکز فریم هم محلی برای ثابت کردن دوچرخه و قرار دادن پا مطابق تصویر قرار دهید.

در ضمن توصیه می کنیم اتصالات را با استفاده از پیچ و مهره انجام دهید تا برای تنظیم اندازه و یا حمل و نقل به راحتی بتوانید آن را دمونتاژ کنید. در نهایت دستگاه شما به شکل زیر برای قرار دادن دوچرخه روی آن آماده است.

  

نظرات کاربران
(1)
  • حسن بدلی بدلی
    1401-07-25

    عالی بود به فکرش بودم درست کنم

دیدگاه خود را بنویسید
*
*