اطلاعات

محصولات جدید

رکاب زنان حرفه ای و رکاب زنی در دوران بارداری 

مردم به ندرت زنی را که در ماه هفتم بارداری حرکات سنگین یوگا انجام میدهد سرزنش میکنند. اما اگر همان زن باردار دوچرخه ای را به آهستگی براند با نگاه های سرزنشگر و داستان های هشدار دهنده روبرو خواهد شد. این رفتار نشان دهنده چه چیزی برای بانوان رکاب زن باردار است ؟ آیا مثبت بودن تست بارداری به این معناست که باید 9 ماه با دوچرخه خود خداحافظی کنند؟ احتمالا نه!

 

ورزش نقش مهمی در حفظ سلامت جسمی و روانی زنان باردار دارد. کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا به فواید دوچرخه سواری بعنوان یک ورزش هوازی اشاره می کند و از مزایای کلی ورزش در دوران بارداری، از جمله بهبود خلق و خو، وضعیت بدن، خواب و توانایی کنار آمدن با زایمان، تمجید می کند. اما به علت اینکه دوچرخه سواری خطراتی نیز دارد، بسیاری از متخصصان رعایت نکات ایمنی و رکاب زنی تا جایی که عقل سلیم اجازه میدهد را به زنان رکاب زن حرفه ای توصیه میکنند.

 مانند تمام برنامه های ورزشی در دوران بارداری، مهم ترین نکته این است که قبل از شروع فعالیت ورزشی ابتدا برنامه خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. در اینجا چند نکته برای رکاب زنی دوچرخه سواران حرفه ای در دوران بارداری آورده شده است:

 

1. به بدن خود گوش دهید

فراموش کنید که هفته گذشته چقدر سریع رکاب میزدید و یا چه مسافتی را با دوچرخه طی میکردید. آنچه مهم است این است که امروز چه احساسی دارید. هر بازه سه ماهه حاملگی چالش‌های جدیدی را برای رکاب زنی از جمله حالت تهوع، خستگی، تغییر در تعادل و ... به همراه دارد. بنابراین اگر بدنتان به شما می‌گوید سرعت خود را کم کنید یا به کار خود وقفه بدهید، به آن گوش کنید. 

2. آب کافی، آب کافی، آب کافی

 برای جبران مایعات از دست رفته در اثر تعریق و تکرر ادرار، مقدار زیادی آب همراه داشته باشید. 

3. سرویس های بهداشتی در مسیر خود را بشناسید

نوشیدن آب فراوان که قبلا به آن اشاره کردیم و همچنین فشاری که پدال زنی به مثانه شما وارد میکند در کنار شرایط بارداری که معمولا با تکرر ادرار همراه است دلایل خوبی برای شناختن سرویس های بهداشتی در مسیر رکاب زنی است. 

4. دوچرخه تان را تنظیم کنید

افزایش سایز شما دلیل موجهی است تا دوچرخه تان را کمی تغییر دهید. تنظیم زین و فرمان را به صورتی که خودتان با آن احساس راحتی میکنید انجام دهید.

 

5. لباس راحت را فراموش نکنید

بدنتان با چند ماه پیش تفاوت بسیاری کرده است و شما باید واقف بر این تفاوت ها باشید. لباس کشسانی که در هنگام ورزش اذیتتان نکند از شروط ورزش در دوران بارداریست. الزام پوشیدن لباس های حرفه ای را کنار بگذارید و اجازه دهید بدنتان راحتترین لباس را انتخاب کند. 

6. بدنتان را خنک نگه دارید

رشد یک جنین در درون شما باعث میشود تا کمی بیشتر از حالت عادی گرمتان شود، بنابراین جلوگیری از گرما زدگی یک امر مهم در این دوران است. برای پایین نگه داشتن دمای بدن هنگام ورزش، یک دستمال خنک دور گردن خود ببندید. از ورزش در میانه روز که هوا گرمتر است خودداری کنید.هر جایی که گرما اذیتتان کرد میتوانید برای خوردن بستنی توقف کنید.

 7. احتیاط، احتیاط، احتیاط

ممکن است وسوسه شوید که مسیر بیشتری را طی کنید یا سواری طولانی مدت انجام دهید، اما شل شدن رباط‌ها و بافت همبند می‌تواند بدن شما را در معرض آسیب قرار دهد. فراموش نکنید که مهم ترین اولویت شما سلامتی فرزند و خودتان است. 

8. انتظارات کمال طلبانه خود را کنار بگذارید

مانند تمام جنبه های زندگی که بارداری و داشتن فرزند آنها را تحت تاثیر قرار میدهد، دوچرخه سواری نیز مشروط به شرایط روزمره تان خواهد شد. داشتن برنامه در ورزش و تلاش برای انجام دادن آن بسیار عالی است اما نگران اینکه پیش بینی هایتان بهم بخورد نباشید. هر روز را آن طور که دوست دارید و شرایط برایتان محیاست بگذرانید و مطمئن باشید در شرایط بهتر برنامه منظم تری خواهید داشت.

 

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*