اطلاعات

محصولات جدید

اندورفین‌ها ( مورفین طبیعی بدن) ترکیبات طبیعی کاهنده درد اند که از غدد مخاطی و توسط تحریک این غدد بوسیله هیپوتالاموس ترشح می‌شوند. از لحاظ ساختاری مشابه مورفین و کدئین هستند. در زمان فعالیت بدنی(ورزش)، هیجان، احساس درد، عشق و فعالیت جنسی ترشح میشود.

 

اما ورزش کجای زندگی ماست؟؟

اغلب ما می دانیم که ورزش چه تاثیری بر فیزیک بدن ما  دارد.. عضلانی می شویم و بنیه مان افزایش می یابد. متوجه می شویم که فعالیت های روزمره مثل بالارفتن از پله ها و پیاده روی  چقدر آسان تر می شود. اما وقتی در مورد ارتباط ورزش با مغز و روانمان حرف میزنیم، دانسته های مان بسیار اندک است.

 

اندورفین و ورزش

ما می‌دانیم که دارو‌های مسکن تجویزی می‌توانند اعتیاد آور باشند. اما در مورد اندورفین‌ها چطور؟ شاید شنیده باشید افراد می‌گویند به دویدن یا تمرین کردن معتاد شده‌اند. بعضی از کارشناسان عقیده دارند میل به ترشح اندورفین می‌تواند توجیه کننده‌ی علت اشتیاق و تمایل افراد به ورزش کردن باشد.

 

چقدر، چطور، چگونه؟

بسیاری فکر میکنند برای داشتن ان حس سرخوشی باید بیشتر از یک ساعت ورزش کنند اما طبق مطالعه‌ای جدید، ترشح اندورفین و سرخوش شدن، تنها مدت کوتاهی پس از شروع ورزش، یعنی حدود ده دقیقه آغاز میشود. احتمالا سن نیز عاملی تاثیر گذار است. افراد بین ۱۸ و ۲۴ سال، سریع‌تر به حس سرخوشی ناشی از ورزش دست پیدا کرده بودند. عامل دیگر، شدت ورزش نیز است.دونده‌ها سریع‌تر از آن‌هایی که پیاده روی یا تپه نوردی می‌کنند، اندورفین ترشح می‌کنند. پس اگر می‌خواهید زودتر و بیشتر حال خوبی پیدا کنید، سرعت‌تان را بالاتر ببرید!

 

مطالعات انجام شده، فعالیت منظم بدنی را با کاهش ریسک افسردگی مرتبط می‌دانند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند ورزش کردن از اضطراب کم می‌کند. ترشح اندورفین همان چیزی است که خاصیت ضد افسردگی دارد، اما ظاهرا سایر هورمون‌ها نیز در این امر نقش دارند.

 

بخش جالب قضیه اینجاست: مطالعات نشان می‌دهند ورزش از خیلی از درمان‌های رایج دیگر برای افسردگی مفیدتر و موثرتر است، که شامل درمان شناختی، دارو درمانی و کار درمانی. ضمنا ورزش یک درمان طبیعی است که هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. تاثیرات مثبت ورزش صرفا به دلیل تغییراتی هستند که در سطح هورمون‌های مهم در خلق و خو ایجاد می‌کنند، اما ورزش خاصیت ضد التهابی هم دارد. برخی پژوهش‌ها افسردگی مزمن را با التهاب خفیف مرتبط دانسته‌اند. این را هم فراموش نکنید که ورزش، اعتماد بنفس‌تان را هم تقویت می‌کند.

 

یک فایده‌ی دیگر ورزش هم این است که کیفیت خواب را بالا می‌برد. مطالعه‌ای دریافته افرادی که مرتبا ورزش می‌کنند و از وضعیت سلامت قلب و تنفس‌شان در سطح بهتری است، خیلی کمتر ممکن است دچار بیخوابی شوند. تمرین و ورزش از جهات گوناگونی به خواب بهتر کمک می‌کند که یکی از آنها، کمک به تنظیم ساعت درونی بیولوژیکی بدن است.

 

کلام آخر

 

وقتی احساس می‌کنید بی‌حوصله‌اید یا استرس دارید، یک تمرین فوری می‌تواند تمام آن چیزی باشد که برای خوب شدن حال ‌تان به آن نیاز دارید. تنها ۱۰ دقیقه ورزش و تحرک کافیست تا اندورفین‌ تان را آزاد کرده و سرخوش‌تان کند. تمرینات پُرشدت بهترین تمریناتی هستند که می‌توانند اندورفین‌ها را به بیشترین میزان آزاد کنند، اما زیاده روی نکنید. ورزش خیلی سنگین بدون ریکاوری کافی و مناسب می‌تواند اثرات منفی بر روح و روان‌ تان بگذارد، پس تعادل را رعایت کنید. به تمرینات‌تان تنوع بدهید و دچار یکنواختی نشوید تا هم انگیزه تان برای ورزش حفظ شود و هم آسیب نبینید.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*