اطلاعات

محصولات جدید

رژیم کتوز یا کتوژنیک چیست؟

(9 رای)

کتوز چیست؟

کتوز فرایندی است که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما کربوهیدرات کافی برای سوزاندن انرژی نداشته باشد. بدن ما، در عوض چربی می سوزاند و باعث تولید موادی به نام کتون می شود که برای سوخت و ساز استفاده میکند.


به طور معمول کربوهیدرات موجود در غذا به گلوکز تبدیل می شود، سپس در بدن ذخیره می شود و در سوخت رسانی به مغز مصرف می شود.
اما در صورتی که کربوهیدرات زیادی باقی بماند، مقداری باقی در کبد تبدیل به اسیدهای چرب و اجسام کتونی می‌شود. چربی و کتون منبع انرژی میشوند و مغز از آنها به جای قند استفاده میکند. بالا رفتن سطح اجسام کتون در خون (حالتی به نام کتوز) در نهایت فرکانس حملات صرع را کاهش می دهد .

ضمنا عوارض جانبی ممکن است شامل یبوست، کلسترول بالا، کاهش رشد، اسیدوز و سنگ کلیه باشد.


کتوز یا رژیم کتو چیست؟

کتوز یک برنامه محبوب کاهش وزن با کربوهیدرات کم است. علاوه بر کمک به سوزاندن چربی، کتوز می تواند احساس گرسنگی کمتری در شما ایجاد کند. همچنین به شما در حفظ ماهیچه ها کمک می کند.

برای افراد سالم که دیابت ندارند و باردار هم نیستند، کتوز معمولاً پس از 3 یا 4 روز کمتر از 50 گرم کربوهیدرات خوردن در روز شروع می شود. یعنی حدود سه برش نان، یک فنجان ماست میوه ای کم چرب یا دو موز کوچک. شما می توانید با روزه داری کتوز را نیز شروع کنید.

رژیم غذایی با چربی و پروتئین زیاد اما کربوهیدرات بسیار کم را رژیم کتوژنیک یا "کتو" می ‌نامند.


مزایای این رژیم

کتوز می تواند مزایایی فراتر از کاهش وزن داشته باشد.
بالاتر، از تاثیر این رژیم برصرع گفتیم. حدود نیمی از کودکان و جوانان مبتلا به صرع که نوعی از این رژیم غذایی را امتحان کرده اند، حداقل نصف مقدار حملات قبلی، مورد حمله این بیماری قرار گرفتنو پس از قطع رژیم نیز این اثر ادامه داشته است. برخی شواهد نشان می دهد که رژیم با سختگیری کمتر، مانند رژیم اتکینز اصلاح شده، نیز به همین ترتیب موثر است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم های کتوژنیک ممکن است در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند. مطالعات دیگر نشان می دهد که رژیم های غذایی خاص با کربوهیدرات کم به افرادی با بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ موثر است.


محققان همچنین در حال بررسی تأثیر این رژیم ها بر شرایط خاصی هستند از جمله:

آکنه

سرطان
سندرم تخمدان
پلی کیستیک (PCOS)
بیماری های سیستم عصبی مانند آلزایمر
پارکینسون


عوارض جانبی احتمالی

در هفته اول رژیم کتو، ممکن است احساس بدی داشته باشید. احساسی مانند ضعف. برخی افراد آن را اصطلاحا "آنفولانزای کتو" می نامند، اما این یک بیماری پزشکی نیست. احتمالا این امر به دلیل ترک قند و کربوهیدرات است و یا می تواند به دلیل تغییر در باکتری های روده باشد. هچنین واکنش سیستم ایمنی بدن.
ممکن است متوجه عوارض جانبی موقتی شوید. مانند:

سردرد
خستگی
تحریک پذیری
یبوست
مشکل خواب
حالت تهوع
معده درد
سرگیجه
هوس شکر
گرفتگی عضلات
بوی بد دهان

 

خوردن مقدار کافی آب می تواند به راحتی از برخی از این علایم جلوگیری کند.

تقریباً از هر 20 كودكی كه مبتلا به صرع است و از رژیم كتو استفاده می كند 1 نفر دچار سنگ كلیه می شود. یک مکمل به نام سیترات پتاسیم می تواند به جلوگیری از این عارضه کمک کند. اگر کودک شما از رژیم کتو استفاده می کند با پزشک خود در مورد خطر سنگ کلیه صحبت کنید.

همچنین پزشکان معمولاً به مادران توصیه می کنند اگر می خواهید رژیم کتو را شروع کنید، تا زمان شیردهی صبر کنید.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*