اطلاعات

محصولات جدید

دوچرخه متحرک یا ثابت؟

(4 رای)

دوچرخه متحرک بهتر است یا ثابت؟

 ‌‌ ‌

یکی از سوالاتی که همیشه عده زیادی از کسایی که میخوان ورزش رو شروع کنن میپرسن و با سرد شدن هوا این سوال برای دوچرخه سوارای حرفه ای هم پیش میاد، انتخاب بین دو گزینه دوچرخه سواری در محیط باز و یا استفاده از دوچرخه ثابت و دوچرخه سواری توی یک محیط بسته هست.

مطمئنا هر کدوم از شما دلایلی با توجه به سلیقتون برای انتخاب بین این دو گزینه دارین. اما آیا میدونین که کدوم روش کارایی بیشتری رو نسبت به روش دیگه داره؟ توی ادامه این مقاله میخوایم به جواب این سوال برسیم.

‌ ‌

 کالری سوزی 

دوچرخه سواری در هر دو روش میتواند یک ورزش به شدت سنگین باشد. البته که این بستگی به خود شما و میزان تمرین دارد. پدال زدن آرام به جهت تفریح و بدون چالش در هوای آزاد طبعا میزان کالری خیلی کمی (تقریبا 100 کالری) نیاز دارد. اما پدال زدن با همان دوچرخه با فشار بالا به 800 تا 1000 کالری در ساعت نیاز دارد. دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت هم به همین شکل است. شما میتوانید با سنگین کردن وزنه ها و همچنین تغییر شیب کالری سوزی را افزایش دهید. اما بطور میانگین اینکار حدود 400 الی 600 کالری از شما میگیرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید در باشگاه با دوچرخه ثابت مربی حدود تمرین را افزایش میدهد، در حالی که در فضای بیرون سطح مقاومت شماست که سختی آن را تعیین می کند.

‌   burning fat with Stationary bike

 ایمنی 

در نگاه اول و با مقایسه ای ساده میتوان گفت که دوچرخه سواری در هوای آزاد خطرات بیشتری نسبت به دوچرخه ثابت دارد، اما این جمله همیشه درست نیست. در دوچرخه سواری در هوای آزاد، وجود اتومبیل ها، عابرین پیاده، مسیرهای غیر ایمن و شرایط احتمالی که ممکن است در مسیر رخ دهد، نیازمند حواسی جمع و تمرکز بالاست. در دوچرخه ثابت هم خطراتی از جمله امکان کشیدگی عضلات کمر و یا فشار بیشتر به زانو نسبت به دوچرخه های عادی، وجود دارد.  نکته مهم در استفاده از هر دو دوچرخه بررسی سلامت کامل دوچرخه ها به جهت آسیب ندیدن است.

‌‌

  کاهش وزن و عضله سازی! 

عضله سازی و کاهش وزن همانطور که قبلا هم گفته شد در دو روش هم با توجه به کالری سوزی وجود دارد. اما آیا هر دو ورزش به یک میزان عضله سازی را انجام میدهند؟ خیر!

دوچرخه ثابت به سبب نقش پررنگ در تمرینات استقامتی و عضله سازی، در همه باشگاه ها وجود دارد. اما برای تمرینات هوازی و چربی سوزی به طبع دوچرخه های معمولی انتخاب بهتری هستند.

در باشگاه با استفاده از تند تر کردن حرکات و با کم کردن مدت زمان حرکت و همچنین با استفاده از برنامه های متفاوت قابل تنظیم این دستگاه می توان عضله سازی در پایین تنه و به خصوص پاها را تا حد بسیار بالایی افزایش داد. بنابراین به جرات می توان گفت که نقش دوچرخه ثابت در عضله سازی بسیار پررنگ تر از دوچرخه متحرک می باشد.

در صورتی که به دوچرخه سواری در فضای باز نیز علاقمند می باشید بهتر است به صورت تفریحی، ورزشی از دوچرخه های غیر ثابت استفاده کرده و در برنامه های کمپین خود و طبیعت گردی از دوچرخه سواری بهره ببرید. این دوچرخه سواری می تواند به بالا بردن استقامت شما و همچنین گردش خون بالا و چربی سوزی بسیار کمک کند و مفید واقع شود.

 ‌

  مزیت های دوچرخه متحرک 

 ‌ ‌ - دوچرخه ثابت نمی تواند همانند دوچرخه سواری در فضای بیرونی از حداکثر توان بدنی شما استفاده کرده و ضربان قلب شما را تحت کنترل در آورد.
 ‌ ‌ - دوچرخه سواری در هوای آزاد موجب تاثیر خوب بر روحیه و لذت بردن از فضای سبز میشود.
 ‌ ‌ ‌‌- وجود حجم بالای اکسیژن سبب عملکرد بهتر دستگاه تنفسی می شود.
 ‌ ‌ ‌- دوچرخه های معمولی برخلاف دوچرخه ثابت نیاز به حفظ تعادل دارند. در نتیجه دوچرخه معمولی سبب تمرین حفظ تعادل نیز میشود.
 ‌ ‌ ‌- دوچرخه سواری در هوای باز با توجه به فراز و نشیب جاده و همچنین کنترل دوچرخه توان بدنی بیشتری مصرف کرده و می تواند چربی سوزی بیشتری انجام دهد.

  مزیت های دوچرخه ثابت 

  ‌ ‌- بسیاری از بدنسازان که عضله سازی برایشان مهم است به خوبی می دانند که دوچرخه ثابت نقش پررنگی در عضله سازی دارد.
  ‌‌ - میتوان از دوچرخه ثابت با سرعت پایین برای گرم کردن قبل ورزش های سنگین نیز استفاده کرد.
  ‌‌ - ایمنی دوچرخه ثابت نسبت به دوچرخه سواری در هوای آزاد بیشتر است.
 ‌ ‌ - دوچرخه ثابت محیط بسته ای که در آن قرار دارد مشکلاتی از قبیل گرما زدگی در روزهای آفتابی و یا عدم امکان دوچرخه سواری در روزهای بارانی را ندارد.
 ‌ ‌ - یکی از مزیت های دوچرخه سواری در محیط آزاد استفاده از اکسیژن و هوای پاک است. اما به سبب آلودگی هوا در برخی شهرهای بزرگ، این امکان چندان فراهم نیست و همین امر باعث شده تا افراد دوچرخه ثابت را ترجیح بدهند.

  جمع بندی

‌در حالت کلی نسبت به هدفی که از دوچرخه سواری دارید باید دوچرخه ثابت یا متحرک را انتخاب کنید. در صورتیکه هدف شما عضله سازی باشد، دوچرخه ثابت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. و یا اگر هدف شما استفاده از هوای تازه و طبیعت گردی است، در این حالت دوچرخه معمولی مناسب تر است.  

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*